zpět na novinky

Retail in Detail: V procesu změn hrají silnou roli zákazníci

Retail in Detail: V procesu změn hrají silnou roli zákazníci

Letošní konference Retail in Detail – Effective Innovation pořádaná společností Blue Events se konala v nově revitalizované průmyslové Hale C na Balabence. Kolem 150 účastníků, zástupců maloobchodu a dodavatelských firem, se seznámilo s trendy, vizemi a strategií pro efektivní inovace. Ukázalo se, jak silnou roli v procesu změn hrají zákazníci i nové technologie.

Tradiční velcí retaileři ztratili schopnost inovovat

Konferenci zahájil partner Blue Events Tomáš Krásný parafrází nedávného výroku významného amerického experta: „Tradiční velcí retaileři ztratili schopnost inovovat. Zamotali se do smyčky bezvýchodných interních korporátních diskusí a mentálně uvízli v minulosti. Musí přijít radikální změna měnící retail ve všech jeho aspektech.“ V dalších přednáškách následovaly návody, jak retailový byznys měnit k lepšímu, jak dělat věci jinak, a hlavně lépe.

Například podle Ondřeje Žáka, retail and FMCG Advisory Services, mezi hlavní oblasti inovace patří zavádění digitálu v kamenných prodejnách, pokročilá datová analytika, personalizovaný marketing, roboti a změny ve spolupráci obchodníků a dodavatelů.

retail 14_33680762126_osmall
Reálný pohled na úspěch a možné cesty vpřed poskytl Břetislav Chovítek, commercial manager, Nielsen. Na základě unikátní každoroční analýzy ukázal, jak si stojí produktové inovace. Zdůraznil, že zákazníci považují sortiment v kamenných prodejnách za nepřehledný, nabídka je příliš široká. Možnosti zvýšení efektivnosti inovací pomocí technologií v retailu představil Peter Friedel ze společnosti Zebra Technologies Europe. Razil při tom klíčovou myšlenku, že jde především o spojení všech již existujících technologických platforem. Propojením analýz zákazníků, oběhu zboží a přehledu o promocích lze dosáhnout optimalizace všech hlavních procesů v maloobchodě.

Inovace nemusí spočívat jen ve složitých technologiích a miliardových investicích

Obal jako nástroj inovace a radosti z nakupování společně prezentovali Tomáš Haškovec, marketingový ředitel e-shopu Spokojený pes, a Martin Hejl ze společnosti THIMM Packaging. Dokázali, že efektivní inovace vůbec nemusí spočívat jen ve složitých technologiích a miliardových investicích. Zmíněné firmy inovovaly krabice na odesílání zásilek zákazníkům s náklady tři koruny na kus. Krabice se dá složit do tvaru psí boudy, je obrandovaná a lehce se otvírá. Zpříjemní moment doručení zásilky a má obrovský ohlas. Jeden citát za všechny: „Máme jiný přístup k zákazníkům, jsme součástí smečky. Zakládáme si na spojení emocí a nákupního procesu.“ Prezentace byla hodnocena účastníky jako vůbec nejlepší. 

Retail in detail 11_33337191090_o small

Praktickým příkladem digitální in-store komunikace v řetězci lékáren Dr. Max se prezentovali Daniel Lemer ze společnosti Česká lékárna holding a Lukáš Zima z firmy Samsung Electronics Czech Republic and Slovakia. Dr. Max je příkladem nejmasivnější aplikace chytrých obrazovek a profesionálních displejů v obchodní síti v České republice.

Nejzajímavější částí konference byla nepochybně panelová diskuse s názvem „Jak na to?“. Úvod do ní poskytl Petr Bena z Alzy. Podtrhl, že inovace vycházejí z hledání lepších řešení pro zákazníka. V řadě úspěšných firem (ALZA je jednou z nich) se vlastně s pojmem inovace ani nepracuje, jde právě o neustálé hledání toho nového, lepšího.

„Ponožkobot“ se prodalo 50 tisíc v 80 zemích 

Panelová diskuse měla tři základní okruhy: jak to udělat, aby vznikaly nápady; jak je vytřídit a jaká má být exekuce. Například Michaela Matějková a Petr Procházka ze společnosti Skinners Technologies představili svůj vysoce inovativní produkt – unikátní typ obuvi – „ponožkoboty“. Svůj start profinancovali cestou, která je také absolutně nová – pomocí dvou fází nabídky na crowdfundingových serverech, nejdříve lokální hit hit, poté globální Kickstarter. Ten jim umožnil shromáždit předobjednávky za více než 650 tisíc dolarů. Nestalo se to kouzlem, ale předcházela tomu roční analytická práce. Dostali se do globálních médií a dnes mají více než milion zhlédnutí videí. A navíc prodali 50 tisíc párů skinners do 85 zemí.

1 small 30_33337186890_osma