zpět na novinky

Best in Design 2022 zná své vítěze!

Best in Design 2022 zná své vítěze!

O titul Best in Design se letos utkalo téměř 300 designérů ze 17 zemí. Přihlásilo se 185 žen a 92 mužů. Letošní ročník tak patřil hlavně ženám. Nejvíce přihlášek, jak už je zvykem, bylo v rámci kategorie Product & Industrial Design.  13. ročník soutěže se nesl v duchu změn a tou nejvýznamnější bylo složení poroty. Letos totiž za porotcovský stůl zasedli právě finalisté soutěže z předchozích let. Například Sára Matysová, finalistka Best in Design 2019.

Vítěze v jednotlivých kategoriích vyhlásila 7. května během Zlin Design Weeku dvojice Julie Ondračková a Matěj Kovář. Pojďme si je představit:

Fashion Design

Odborná porota: Branko Popovic, Sára Matysová, Jarmila Voborníková (Playbag)

První místo v kategorii Fashion Design získal již po druhé během tří let Milan Florián Flíček se svou kolekcí F*CKING STOP BURNING CLOTHES, která je zároveň autorovým prvním aktivistickým činem. Použitá látka je upravena upcyklační technikou “Fire-Piping” vytvářející dojem ohně. Milan svou kolekcí odkazující na upálení Jana Palacha kritizuje fungování módního průmyslu, který ročně pálí tuny oblečení, a hledá možnosti zpracování nevyužitého materiálu.

IDENTITA, kolekce plná výrazných barev a neočekávaných tvarů se umístila na druhé příčce. Jejím autorem je Václav Černý a inspirací mu byla jeho vlastní osobnost. Modely jsou ušité z autorsky zpracované pleteniny.

Zamýšleli jste se někdy nad sebeprezentací na sociálních sítích? Kristýna Šenkýř Lovasová ano, a svou kolekcí Textile Manifestoes – Fake perfection si vysloužila třetí místo. Inspirací jí byla vlastní fotografie, která při nahrávání ztratila kvalitu rozlišení. Myšlenku nedokonalosti transformuje nejen grafickým zpracováním Kryštofa Nováka, ale i oděvem samotným.

Communication Design

Odborná porota: Vasjen Katro, Jakub Spurný

 Vítězkami kategorie Communication Design se staly Karla Gondeková & Karolína Matušková, které oslnily porotu svým projektem Listovatel / Otevřený sešit Karla Placky. Tato bezplatná webová platforma, která snadno a zdarma zpřístupňuje kvalitně zpracované pracovní listy pro děti, vznikla za účelem rozvíjení dětské kreativity i vnímavosti vůči okolnímu světu.

Druhé místo obsadil projekt NOVY ZINE – komplexní publikace, sloužící jako komunikační platforma pro autory, umělce a kulturně smýšlející společnost, nezávislou na komerčních cílech. Na projektu pracoval kolektiv studentek a absolventek pěti různých škol – Johana Kasalická, Markéta Vašíčková, Karolína Krupičková, Johanna Hammer a Veronika Soukopová – kterým podobná platforma v českém prostředí chyběla.

S projektem mamazin se na 3. místě umístila Veronika Kurcinová. Skrze neotřelé ilustrace vyzdvihuje maminky, tak jak je vnímají jejich děti. Jako podklady práce sloužily anonymní dotazníky, ve kterých lidé popisovali charakter, vlastnosti a zájmy svých matek.

Product & Industrial Design

Odborná porota: Richard Vodička (Egoé studio), Lukáš Uliarczyk, Tomáš Chludil

První místo v kategorii obsadil Michal Štalmach s projektem Former – rostoucí dětské kolo řešící problematiku růstu dětí, který si vyžaduje častou obměnu různých typů kol. Former představuje jeden produkt, který lze upravit až do 9 různých variant. Ten tak šetří nejen finance, ale také zmírňuje dopad produkce na životní prostředí. Rám kola je vyroben z kvalitní oceli a je kompatibilní se všemi komponenty na trhu, což zaručuje dostupný servis a udržitelnost.

S projektem na balkon! si vysloužily Agnieszka Cieszanowska a Helena Wierzbowska 2. místo. Jejich set nábytku a doplňků pro městské balkony je navržen tak, aby si ho majitelé mohli sestavovat podle svých specifických potřeb a prostoru. Za návrhem stojí i výzkum autorské dvojice, která mapovala, jakým způsobem lidé vnímají a využívají své balkony.

Třetí příčku obsadila Petra Kmošťáková se svou sadou talířů Hettie navržených takovým způsobem, aby pomohly lidem se specifickými potřebami stolovat důstojně a se stylem. Talíře jsou vyrobeny z porcelánu a svým tvarem a provedením umožňují snadnou manipulaci.

Absolutním vítězem napříč kategoriemi soutěže se stalo duo Karla Gondeková & Karolína Matušková s projektem Listovatel / Otevřený sešit Karla Placky. Vítězky se tak mohly těšit nejen z prvního místa, které zaujaly v kategorii Communication Design, ale také z hlavní výhry 1000 € a titulem Best in Design.

Soutěž je organizována studenty Fakulty multimediálních komunikací v rámci festivalu Zlin Design Week. V následujících měsících plánuje tým prohlubovat spolupráci s finalisty letošního ročníku soutěže Best in Design a společně hledat možnosti, které autorům umožní dále rozvíjet a propagovat jejich práci. 14. ročník soutěže bude spuštěn na podzim roku 2022.

V rámci doprovodného programu Zlin Design Week taktéž proběhla vernisáž výstavy Best in Design – Best of ´22, na které je možné si prohlédnout všech 30 prací finalistů 13. ročníku soutěže. Výstavu bylo možné navštívit do 20. 5. v galerii G18, ve Zlíně.

Mediálním partnerem Zlin Design Weeku i soutěže Best in Design byl opět i magazín Packaging Herald.