zpět na novinky

Coca-Cola chce nahradit jednorázové obaly REkrabičkou

Coca-Cola chce nahradit jednorázové obaly REkrabičkou

Coca-Cola HBC představila ve spolupráci s REkrabičkou až 400krát použitelný obal vyrobený ze speciálního polypropylenu. Navržen byl ve spolupráci s několika majiteli restaurací pro výdej hotových jídel.

Tzv. REkrabičku mohou využít zákazníci z řad restauračních zařízení, bister či kaváren v České republice. Služba jde ruku v ruce s podporou cirkularity a udržitelnosti, do které se nápojář aktivně zapojuje a také závazkem World Without Waste. Jeho cílem je mimo jiné výrazně snížit podíl obalových materiálů na celkovém objemu produkovaného odpadu.

Kromě ekologického přínosu se využívání REkrabičky vyplatí i z ekonomického hlediska. Vzhledem k tomu, že jde o český výrobek, hotové obaly se navíc nemusí převážet k zákazníkům z velké vzdálenosti.

Společnost Coca-Cola HBC se rozhodla umožnit svým zákazníkům v rámci vlastního programu World Without Waste zapojit do projektu REkrabička za výhodných podmínek. Vybraným restauracím, bistrům a kavárnám uhradí 80 % nákladů na prvotní pořízení REkrabiček. Ti pak navíc získají i další slevy na poplatcích za jejich pronájem, doplňování a pravidelnou výměnu. „Zakoupili jsme 2500 REkrabiček, z jejichž pořizovací ceny budou zákazníci hradit pouze pětinu a zároveň získají další slevy na poplatcích za provoz. Věříme, že je tento krok motivuje k odpovědnému zacházení s plasty a pomůže jim na cestě k udržitelnějšímu podnikání,“ uvádí Jan Václav Kašpar, manažer společenské odpovědnosti a komunit Coca-Cola HBC CZ/SK.

„Dlouho jsme hledali materiál, který by přesně odpovídal našim představám. Nakonec zvítězil plast, který je při výrobě poměrně nenáročný z pohledu spotřeby energie a přírodních zdrojů. Je také velmi dobře recyklovatelný, jednoduchý na údržbu a co je velmi důležité – je odolný proti prasknutí i absorpci pachů a barev z potravin. Výrobu máme přímo v Česku, což nám umožňuje minimalizovat přepravu z místa na místo a efektivně tak redukovat produkci CO2,“ vysvětluje Ondřej Širočka, zakladatel REkrabičky.

Do projektu s Coca-Cola HBC se rozhodl zapojit i Roman Paulus, šéfkuchař, gastronom, lektor a autor kuchařek, který získal jako první český šéfkuchař michelinskou hvězdu: „Nejenže jde o funkční a ekologické řešení podporující cirkularitu, ale krabičky i dobře těsní a hezky vypadají.“

REkrabička je vyrobena přímo v České republice ze speciálního, extrémně odolného polypropylenu, díky kterému může být využita až 400krát. Používaný materiál je navíc 100% recyklovatelný.

V případě, že podnik do REkrabiček zabalí v průměru 500 jídel měsíčně, činí poplatky za využití této služby 2,26 Kč na jednu porci. To představuje více než 50% úsporu ve srovnání s průměrnými náklady 5 Kč za jednorázový obal. Navíc tak za měsíc ušetří až 15 kg odpadu.

Princip fungování REkrabičky je jednoduchý. Restaurace, bistra, kavárny a další stravovací zařízení si je mohou objednat a nabízet je pak svým zákazníkům s vratnou zálohou ve výši 80 Kč jako alternativu k jednorázovým obalům. Mohou jim tak dopřát pokrmy, jako jsou například sendviče, polévky nebo hotová jídla s omáčkou, v praktickém atraktivním obalu s kompaktními rozměry.

U dvoukomorové varianty jsou jednotlivé části odděleny. Uživatel se proto nemusí obávat, že se mu promíchají dvě samostatná jídla dohromady. REkrabičku lze dát do mikrovlnky i myčky a je možné ji vrátit do jakéhokoliv podniku, který je do projektu zapojený. Ten ji následně umyje a připraví k dalšímu použití.