zpět na novinky

Limogang spustil pilotní program na zálohování limonád

Limogang spustil pilotní program na zálohování limonád

Limogang, distributor německých limonád Club Mate a Seicha Matcha, spustil v Praze pilotní program na zálohování skleněných limonádových lahví pro maloobchod. Od 17. dubna je lze vrátit v kterékoliv z označených „vietnamských“ večerek, protože právě ty jsou jejich největšími maloobchodními prodejci.

Novým zálohovým systémem reaguje Limogang na vzrůstající celosvětový trend zálohování lahví a následování principů cirkulární ekonomiky s cílem snížit dopad svých aktivit na životní prostředí.

Pilotní program Limogangu zavádí vracení limonádových lahví značek Club Mate 0,33 a 0,5 litru a Seicha Matcha 0,33 litru. Při jejich koupi bude kupujícímu automaticky připočtena záloha ve výši 3 korun, při vrácení prázdné lahve na kterékoliv sběrné místo pak bude vyplacena zpět.

Sběrná místa zákazníci poznají podle bannerového označení večerky nebo jednoduše podle dostupnosti limonád v prodejně. Po otestování zkušebního provozu počítá distributor s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce, a také na další česká města. „Současná návratnost lahví je podle čísel z loňského roku jen 50 % a to je málo. Všichni víme, že opětovné plnění lahví je daleko ekologičtější i ekonomičtější. Je zbytečné vyrábět další a další lahve, když ty, které už vyrobené jsou, je možné opětovně používat,“ vysvětluje Richard Choleva, majitel společnosti Limogang.

Cílem nového zálohového systému je zvýšit návratnost lahví o 20 % a docílit alespoň 70 % zpětného odběru. Limogang chce tímto krokem nejen přispět k ekologickému nakládání s odpadem, ale také předejít situacím, kdy například kvůli výpadku skláren na Ukrajině nebylo do čeho limonády plnit.

„Spolupráce s „vietnamskými“ večerkami se přímo nabízela. Jsou jedním z míst, kde lidé limonády Club Mate i Seicha Matcha nejčastěji kupují a logicky by tedy měli mít možnost je tu i vrátit. S vracením lahví z horeca segmentu problém nemáme. Co nám ale uniká, jsou nápoje koupené po jednotlivých kusech. Způsobuje to ztráty a u mnoha lahví se zbytečně neuzavírá jejich kruh cirkularity, nelze je znova naplnit a vrátit do oběhu. Místo toho končí v kontejnerech na sklo a stává se z nich zbytečný odpad,“ uvádí Richard Choleva. Pro distributora i firmu, která nápoje vyrábí, to podle něho představuje nadbytečnou ekonomickou zátěž. „Kromě vysokého recyklačního poplatku jsou to i extra náklady na výrobu nových lahví. Ty, které jsou určeny k opětovnému naplnění, musí navíc splňovat určitá kritéria jako pevnost a odolnost vůči nárazu. Jejich výroba je tak sice nákladnější, ale v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly mají několikanásobně menší dopad na produkci CO2,“ podotýká Richard Choleva.

Společnost Limogang dováží oblíbené limonády na trh již od roku 2009. Distribuuje je do horeca segmentu, do několika set partnerských večerek a zákazníci si je mohou objednat i pře e-shop. Lahve bylo doposud možné vrátit pouze hromadně, přes distribuční kurýry společnosti a této služby tak využívali především horeca segment, firmy a kanceláře, které nápoje objednávají ve velkém.