Na Retail Summitu 2022 se skloňovaly lidskost, udržitelnost a efektivita
Více než tisícovka zástupců klíčových hráčů obchodního trhu se od 4. do 6. dubna sešla na Retail Summitu 2022 v Kongresovém centru Praha. Přes 70 domácích i zahraničních řečníků představilo své pohledy a návrhy na lepší budoucnost, nejvíce se přitom skloňovaly lidskost, udržitelnost a efektivita. Své produkty a služby přímo v prostorách centra předvedlo přes 50 partnerů summitu, v čele se společnostmi Plzeňský Prazdroj, Salesforce, U&Sluno a Mastercard.
Zákazníci chtějí nakupovat s ohledem na zdraví a životní prostředí. Stále více jich je ochotno si za to i připlatit – a i v době neklesající obliby slevových akcí a obav z rostoucích cen. Nezávisle na sobě to potvrdilo hned několik odborníků. Dříve spíše okrajový trend se nyní stává hlavním proudem a inspirací pro všechny, kdo působí v rámci ekosystému nového retailu. Zároveň se obchodníci i výrobci zabývají smysluplnou budoucností a omezují svou uhlíkovou stopu a další dopady ekonomiky na životní prostředí.
Pokud přijmeme současnou dobu plnou hrozeb jako pozitivní příležitost, můžeme tím, jak nakupujeme, přispět k lepší budoucnosti. „To, jakým způsobem jsme žili, je dlouhodobě neudržitelné a odkládání řešení nás bude stát stále více peněz. Firmy si zároveň začínají uvědomovat, že pokud se nebudou chovat odpovědně, přijde regulace,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, který je spolu s Blue Events pořadatelem Retail Summitu. Ekologické obavy budou v horizontu 5 až 10 let zcela převyšovat nad ekonomickými a společenskými, jak upozornil Raúl García-Rodríguez, odborník na řízení rizik společnosti Deloitte. Předpokladem udržitelnosti je podle něj akcelerace inovací a technologií. Jednou z nich je třeba na konferenci prezentovaná kalkulačka uhlíkové stopy od švédské Doconomy, již využívá již pět tisíc firem po celém světě k omezení emisí, ale i pro transparentní komunikaci.
Vlivem doznívající pandemie se v nakupování silněji projevuje zájem zákazníků o zdraví, protože až polovina z nich řeší zdravotní potíže vlastní, či někoho v rodině (obezita, tlak, cholesterol). Ocenili by také barevnou symbolikou označující výživovou hodnotu potravin (NutriScore). Lidl chce do roku 2025 snížit o 20 % obsah přidaného cukru v potravinách, přičemž u 130 produktů české výroby v sortimentu už cukr omezili. Podle Romany Duníkové z NielsenIQ pro 66 % Čechů zdravé znamená hlavně čerstvé. Více než čtvrtina se kloní k trendu flexitariánství, tedy omezení spotřeby masa. Příklon k rostlinné stravě není krátkodobý trend, ale změna stravování celé společnosti, která se nebude týkat jen vegetariánů. Shodli se na tom šéfové Martin Jahoda z Emco i Michiel Kernkamp z Nestlé.
Češi se nechtějí vzdát „igelitek“
Motivací pro změnu může být u lidí jak zdraví, tak udržitelnost. „V každém rozhodnutí se skrývá volba pro udržitelnost,” potvrzuje Michal Farník, jednatel Lidlu. Polovina Čechů podle Hany Říhové z GfK cítí, že neděláme dost pro ochranu životního prostředí, a to zejména u obalů a přírodního původu výrobků, zároveň ale jen třetina je ochotná se vzdát plastových sáčků v obchodě. Svou roli tu nutně musí hrát obchodníci a výrobci. Podobné je to s trendem ekologických potravin, který dostal v obchodech větší prostor – nyní alespoň něco z bio potravin a nápojů kupuje již 77 % zákazníků. Příklon ke zdraví může nahrávat i zcela novým trendům, jako je na Retail Summitu poprvé ukázaný koncept baru s molekulárním vodíkem, který zde představil olympionik Aleš Valenta z H2 Global Group.
Vedle kvality, čerstvosti a dobré ceny mohou obchodníci dnes stavět také na budování vztahů se zákazníky. Pomáhají jim v tom nové technologie, jak ukázalo hned několik prezentací. Nikdy by ale neměl při nakupování vymizet lidský přístup, tedy příjemné prostředí, ochota poskytnout radu či pomoc a usmát se, spíše než nabízet další věrnostní kartičku. V lidskosti může mít stále „kamenný“ obchod navrch před internetovým, i když se oba více sbližují a prolínají.
Téměř polovina Čechů používá při nákupu mobilní aplikace, ať už přímo od obchodního řetězce nebo aplikace sdružující informace z různých řetězců. Od nich je jen krok k nové generaci věrnostních programů stavějících na gamifikaci a personalizaci, jak je představil Enrico Bazzi ze společnosti Jakala. Zároveň ale připomněl, že většina lidí oceňuje hlavně jednoduché zážitky.
Bohatý třídenní program Retail Summitu nabídl i osm paralelních diskuzních sekcí na témata jako jsou efektivní marketing, odolný dodavatelský řetězec, spojení online a offline, podnikání s posláním, atraktivita kamenného obchodu, smysluplná udržitelnost, či zákaznická zkušenost v non-food světě.
Mediálním partnerem je i magazín Packaging Herald.